Peperiksaan Percubaan PMR 2011 baru sahaja berlalu. Saya gembira melihat seorang pelajar tuisyen saya yang baru beberapa kali mengikuti sesi tuisyen saya sejak dua minggu lepas sudah menunjukkan prestasi yang baik. Keputusan beliau dalam ujian percubaan meningkat mendadak. Buat pertama kali, beliau lulus Matematik, selepas empat kali pertemuan sekitar dua minggu lalu.
Pelajar tuisyen saya yang terbaru ini (pelajar perempuan) tidak pernah lulus Matematik PMR sebelum ini. Pada peringkat permulaan saya mengenal pasti masalah utama beliau. Pelajar ini merupakan pelajar kelas belakang, dan persekitaran pembelajarannya di sekolah tidak memberangsangkan. Beliau dikelilingi oleh pelajar-pelajar yang kurang berminat dalam pelajaran.
Memandangkan saya telah pun mengikuti bengkel penandaan kertas PMR - Matematik sebelum ini (yang merupakan idaman guru-guru Matematik), maka mudahlah bagi saya untuk meletakkan objektif bimbingan atau proses tutor dan hasil pembelajaran untuk pelajar tuisyen Matematik saya.
Maruah seorang guru, tidak kira guru sekolah atau pun guru tuisyen Matematik boleh diandaikan menerusi kejayaan anak murid untuk berdikari menjawab soalan peperiksaan Matematik dengan sendiri. Selepas mengajar beberapa topik penting untuk PMR, saya berbangga melihat hasil kerja pelajar tuisyen saya ini. Kebanyakan topik penting berjaya dijawabnya, jauh lebih baik daripada awal-awal saya mengenali beliau, jauh lebih baik daripada sebelum ini. Sebagai seorang guru Matematik, saya memiliki ego (ego yang baik). Saya mahu melihat pelajar saya mampu menjawab apa sahaja soalan atau permasalahan yang diberi, bukan menghafal jalan kerja semata-mata. Ego ini, kerana saya mahu melahirkan pakar Matematik setanding Al-Khawarizmi, bukannya pelajar gred A Matematik bertaraf kakak tua. Kerana itu, saya sangat suka mengajar subjek Matematik.
Pelajar tuisyen saya ini memberitahu saya bahawa sebelum ini beliau amat bermasalah untuk mencari orang yang boleh memberi bimbingan tambahan dalam subjek Matematik. Kawan-kawan sekelas pula tidak begitu bermotivasi untuk belajar.
Saya juga menasihat beliau supaya sentiasa menghormati guru Matematik di sekolah, dan jangan sesekali memberi apa-apa komen yang tidak elok terhadap guru di sekolah. Memang benar, masa untuk guru-guru sekolah membimbing pelajar di sekolah terhad kerana ramai murid yang perlu dibimbing dalam satu-satu masa di sekolah. Namun menerusi kelas-kelas tuisyen, apa lagi menerusi khidmat tuisyen peribadi di rumah, barulah pelajar-pelajar dapat membantu diri sendiri untuk memahami dengan lebih mendalam bagi satu-satu topik menerusi bimbingan daripada guru tuisyen.
Guru tuisyen Matematik dan guru sekolah seharusnya menjadi rakan seperjuangan. Guru tuisyen Matematik dan Guru Matematik Sekolah, kedua-duanya mempunyai matlamat yang sama, iaitu untuk membimbing pelajar-pelajar supaya berjaya dalam pelajaran.
Pelajar tuisyen saya yang terbaru ini (pelajar perempuan) tidak pernah lulus Matematik PMR sebelum ini. Pada peringkat permulaan saya mengenal pasti masalah utama beliau. Pelajar ini merupakan pelajar kelas belakang, dan persekitaran pembelajarannya di sekolah tidak memberangsangkan. Beliau dikelilingi oleh pelajar-pelajar yang kurang berminat dalam pelajaran.
Sebagai seorang guru, saya memiliki ego (ego yang baik). Saya mahu melihat pelajar saya mampu menjawab apa sahaja soalan atau permasalahan yang diberi, bukan menghafal jalan kerja semata-mata. Ego ini, kerana saya mahu melahirkan pakar Matematik setanding Al-Khawarizmi, bukannya pelajar gred A Matematik bertaraf kakak tua. Kerana itu, saya sangat suka mengajar subjek Matematik.Memandangkan pelajar ini merupakan pelajar yang bakal menduduki Peperiksaan PMR tidak lama lagi, maka saya dengan mudah menerimanya sebagai pelajar tuisyen saya. Beliau berhajat untuk belajar di Sekolah Menengah Teknik selepas ini. Tuisyen Matematik saya dengan pelajar yang tinggal di kawasan Johor Bahru ini merangkumi masa sekitar 1 sesi sahaja. Namun, atas permintaan beliau, sesi tuisyen telah dilanjutkan menjadi 2 sesi.
Memandangkan saya telah pun mengikuti bengkel penandaan kertas PMR - Matematik sebelum ini (yang merupakan idaman guru-guru Matematik), maka mudahlah bagi saya untuk meletakkan objektif bimbingan atau proses tutor dan hasil pembelajaran untuk pelajar tuisyen Matematik saya.
Maruah seorang guru, tidak kira guru sekolah atau pun guru tuisyen Matematik boleh diandaikan menerusi kejayaan anak murid untuk berdikari menjawab soalan peperiksaan Matematik dengan sendiri. Selepas mengajar beberapa topik penting untuk PMR, saya berbangga melihat hasil kerja pelajar tuisyen saya ini. Kebanyakan topik penting berjaya dijawabnya, jauh lebih baik daripada awal-awal saya mengenali beliau, jauh lebih baik daripada sebelum ini. Sebagai seorang guru Matematik, saya memiliki ego (ego yang baik). Saya mahu melihat pelajar saya mampu menjawab apa sahaja soalan atau permasalahan yang diberi, bukan menghafal jalan kerja semata-mata. Ego ini, kerana saya mahu melahirkan pakar Matematik setanding Al-Khawarizmi, bukannya pelajar gred A Matematik bertaraf kakak tua. Kerana itu, saya sangat suka mengajar subjek Matematik.
Pelajar tuisyen saya ini memberitahu saya bahawa sebelum ini beliau amat bermasalah untuk mencari orang yang boleh memberi bimbingan tambahan dalam subjek Matematik. Kawan-kawan sekelas pula tidak begitu bermotivasi untuk belajar.
Saya juga menasihat beliau supaya sentiasa menghormati guru Matematik di sekolah, dan jangan sesekali memberi apa-apa komen yang tidak elok terhadap guru di sekolah. Memang benar, masa untuk guru-guru sekolah membimbing pelajar di sekolah terhad kerana ramai murid yang perlu dibimbing dalam satu-satu masa di sekolah. Namun menerusi kelas-kelas tuisyen, apa lagi menerusi khidmat tuisyen peribadi di rumah, barulah pelajar-pelajar dapat membantu diri sendiri untuk memahami dengan lebih mendalam bagi satu-satu topik menerusi bimbingan daripada guru tuisyen.
Guru tuisyen Matematik dan guru sekolah seharusnya menjadi rakan seperjuangan. Guru tuisyen Matematik dan Guru Matematik Sekolah, kedua-duanya mempunyai matlamat yang sama, iaitu untuk membimbing pelajar-pelajar supaya berjaya dalam pelajaran.
No comments:
Post a Comment