Selamat Datang!

Tuisyen Matematik dan Matematik Tambahan ini terbuka untuk para pelajar darjah 1-6, tingkatan 1-3, tingkatan 4-5, yang sedang mengambil subjek UPSR, PMR dan SPM di sekitar Taman Molek, Johor Bahru, Pasir Gudang, Johor. Pelajar-pelajar yang mengulang subjek Matematik SPM, untuk kertas Matematik SPM ulangan Julai 2012 (paper July). Sekiranya anda bermasalah untuk mendapatkan individu yang boleh mengajar anda, anda boleh mendapatkan tutor home tution (tuisyen di rumah anda). Tutor mempunyai pengalaman lebih 11 tahun dalam bidang tuisyen di rumah dan di sekolah. Tutor memiliki Ijazah Sarjana Muda dalam bidang Pendidikan Matematik, Sains dan Komputer. Sila hubungi kami di Home Tuiton Johor Bahru (HP): NO. TELEFON

Wednesday, March 25, 2009

CATATAN KELIMA Menjadi Tutor Kelab Komputer Sekolah - Adobe Photoshop


Hari ini saya mendapat tawaran mengajar komputer di sebuah sekolah di Kota Bharu pada waktu petang untuk Kelab Komputer Sekolah. Saya pernah mencipta modul pengajaran komputer untuk subjek grafik peringkat universiti, bagi pelajar-pelajar kategori dewasa, jadi saya tidak ada masalah untuk mengajar murid sekolah.

Bagi saya mengajar murid sekolah lebih mudah kerana kaedah pedagogi (pembelajaran kanak-kanak) lebih terkawal berbanding kaedah androgogi (pembelajaran dewasa) yang lebih fleksibel. Mulai hari ini saya mencipta modul khusus untuk mengajar subjek perisian grafik di sekolah-sekolah.

Semasa masih belajar di universiti dahulu, ramai pelajar tersalah anggap saya sebagai pensyarah universiti. Ini kerana saya banyak melibatkan diri dalam aktiviti-aktiviti yang menjurus ke arah bidang pendidikan. Hakikatnya saya banyak memberi tunjuk ajar kepada pelajar-pelajar universiti (junior-junior saya) dalam subjek komputer dan psikologi. Saya mungkin tutor untuk subjek Matematik, Matematik Tambahan dan Bahasa Melayu untuk pelajar sekolah, tetapi pada masa yang sama ramai pelajar universiti yang datang berjumpa saya untuk mendapatkan tunjuk ajar daripada saya untuk subjek komputer, multimedia, teknologi informasi, kaunseling dan psikologi. Tambahan pula saya juga merupakan graduan dalam bidang Sains dan Komputer serta Pendidikan Matematik. Dalam bidang pengajian ijazah kepujian saya, saya ada mempelajari subjek-subjek khusus untuk mengajar subjek komputer dan multimedia seperti Multimedia Technology, Instructional Design and Software Development, Multimedia Development, Computer Literacy, Teaching Methods in Computer Science, Authoring Language and Programming yang turut memberikan saya kelayakan yang diiktiraf untuk bergelar tutor/guru komputer atau tutor/guru multimedia.

Pencapaian saya dalam bidang multimedia ialah menjadi animator, pereka montaj dan Pengarah Seni untuk persembahan animasi dan montaj multimedia tiga dimensi peringkat negeri pada setengah sedekad yang lalu, dan pernah mendapat pujian dan hadiah daripada Dekan fakulti semasa masih bergelar mahasiswa universiti.

Oleh kerana saya meminati bidang psikologi dan pendidikan, maka saya juga amat berminat untuk mengkaji perbezaan antara cara pembelajaran kanak-kanak dan remaja dengan cara pembelajaran orang dewasa.

Apa yang perlu saya lakukan sekarang adalah merekabentuk modul pengajaran untuk pelajar sekolah yang berada dalam kelompok usia 12 hingga 17 tahun. Masa pengajaran adalah satu jam. Kelas akan bermula setiap hari Rabu, jam 4.30 petang.

Saya perlu menyusun bilangan objektif pembelajaran dan aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang sepadan dengan masa yang diberikan.

Maka jadual pengajaran saya yang terkini ialah:

Kelas Tutorial Komputer Perisian Grafik: Setiap Hari Rabu: 4.30pm-5.30pm
(dengan margin masa: 4:00pm-6.00pm)

Tuisyen Matematik Tingkatan 2: Setiap Hari Jumaat: 9.30am-11.30am
(dengan margin masa: 8:00am-12.00pm)

Tuisyen Matematik SPM: Setiap Hari Sabtu: 10.00am-12.00pm
(dengan margin masa: 8.30am-1.00pm)

Maka kini, dalam masa 19 hari atau hampir 3 minggu, objektif tutor dan tuisyen saya telah pun lengkap. Saya kini mengajar tuisyen dan pada yang sama merupakan seorang tutor yang mengajar kelas untuk subjek komputer. Alhamdulillah.

Seorang pendidik bukan sahaja mengajar anak didiknya tentang cara memimpin dan membimbing diri untuk mencapai satu-satu matlamat, tetapi juga harus menjadi contoh dan teladan dengan membuktikan apa yang diajarnya itu adalah benar. Saya telah berjaya menunaikan objektif saya. Ini adalah detik permulaan, tutor dan tuisyen.

1 comment:

ruangan di bawah ini untuk kegunaan pengurusan blog ini sahaja

Add to Technorati Favorites Free SEO Tools
Search Engine Optimization and SEO Tools Search Engine Submission - AddMe

Blog Submission Blog Site List
Promote Your Blog
Blog Community & Blogs Directory
Blog List Blog Widgets Alessandra

Glossary of Terms:
(1) Tuition - Tutelage, the act of tutoring or teaching a student (pupil); Fees paid for instruction (especially for higher education). In Malaysia, tuition is more popularly used to denote tutoring rather than fee. Common Malaysian misspellings: Tiution, Tution. *(BM): Tuisyen, Tiusyen, Tusyen, Tuisen, Tiusen, Tuisyan, Tiusyan, Tusyan. | (2) Home Tuition - Tutoring that takes place at students' or tutors' home as opposed to at tuition centers; Also: Home Tutoring, Private Tuition, Private Tutoring. *(BM): Tuisyen Di Rumah, Tuisyen Swasta. | (3) Personal Tuition - Tutoring on the basis of one tutor catering to one student. Also: Personal Tutoring, Individual Tuition, Individual Tutoring, One-to-one Tuition, 1-to-1 Tutoring, One-to-one Tutoring, 1-to-1 Tuition. *(BM): Tuisyen Peribadi, Tuisyen Persendirian, Tuisyen Perseorangan, Tuisyen Individu. | (4) Group Tuition - Tutoring on the basis of one tutor catering to several (small number, but more than one) students. Also: Small Group Tuition, Small Class Tuition, Group Tutoring, Small Group Tutoring, Small Class Tutoring. *(BM): Tuisyen Berkumpulan, Tuisyen Kumpulan Kecil, Tuisyen Kelas Kecil. | (5) Tutors - Tuition Teachers, persons who conduct tuition. In Malaysia, teacher is more popularly used to denote a school teacher whereas tutor usually means a non-school teacher. Also: Tiutors, Tuitors. *(BM): Guru Sekolah, Cikgu Sekolah, Pengajar Tuisyen, Guru Tuisyen, Cikgu Tuisyen. | (6) Home Tutors - Tutors who provide home tuition as opposed to those who teach at tuition centres. Also: Private Tutors, Personal Tutors, Individual Tutors, One-to-one Tutors, 1-to-1 Tutors, Group Tutors, Small Group Tutors, Private Teachers, Personal Teachers, Individual Teachers, One-to-one Teachers, 1-to-1 Teachers, Group Teachers, Small Group Teachers, Private Tuition Teachers, Personal Tuition Teachers, Individual Tuition Teachers, One-to-one Tuition Teachers, 1-to-1 Tuition Teachers, Group Tuition Teachers, Small Group Tuition Teachers. *(BM): Pengajar Di Rumah, Pengajar Swasta, Pengajar Peribadi, Pengajar Persendirian, Pengajar Perseorangan, Guru Di Rumah, Guru Swasta, Guru Peribadi, Guru Persendirian, Guru Perseorangan, Cikgu Di Rumah, Cikgu Swasta, Cikgu Peribadi, Cikgu Persendirian, Cikgu Perseorangan. | (7) Tuition Center - Private institution that conduct tuition on classroom-like settings. Also: Tuition Centres, Tutorial Centers, Tutorial Centres, Tuition Classes, Tutorial Classes, Tutoring Classes. *(BM): Pusat Tuisyen, Pusat Bimbingan, Pusat Tutorial, Kelas Tuisyen. | (8) Home Tuition Jobs - Home tuition vacancies; Posts to be filled by home tutors. Also: Private Tuition Jobs, Home Tutoring Jobs, Private Tutoring Jobs, Home Tuition Assignments, Private Tuition Assignments, Home Tutoring Assignments, Private Tutoring Assignments, Private Tuition Vacancies, Home Tutoring Vacancies, Private Tutoring Vacancies. *(BM): Jawatan Kosong Tuisyen, Pekerjaan Tuisyen, Kerja Tuisyen, Tugasan Tuisyen. | (9) Home Tutees - Home tuition students; Pupils receiving home tuition from home tutors. *(BM): Pelajar Tuisyen, Murid Tuisyen, Penuntut Tuisyen. | *(BM) denotes terms in Bahasa Melayu or Malay Language.