TAWARAN: Tuisyen Matematik untuk PASCA UPSR
KELEBIHAN: Pelajar lepasan UPSR akan dapat menguasai Matematik peringkat PMR dengan lebih pantas dan seterusnya berusaha untuk mencapai tahap markah 95 peratus dan ke atas untuk subjek Matematik di peringkat PMR dan SPM.
TAWARAN: Tuisyen Matematik atau Matematik Tambahan untuk PASCA PMR
KELEBIHAN: Pelajar lepasan PMR akan dapat menguasai Matematik peringkat SPM dengan lebih pantas dan seterusnya berusaha untuk mencapai tahap markah 95 peratus dan ke atas untuk subjek Matematik di peringkat SPM.
Pelajar-pelajar yang berminat untuk bekerja di bidang kejuruteraan atau sains dan teknologi tentu tahu betapa pentingnya subjek Matematik Tambahan sebagai subjek pilihan yang penting untuk masuk ke aliran Sains Tulen. Sekiranya selepas PMR, mereka mendapat pendedahan awal untuk subjek Matematik Tambahan, maka peluang untuk pelajar mencapai cita-cita sebagai jurutera, saintis atau ahli Matematik tentu lebih cerah.
KELEBIHAN: Pelajar lepasan UPSR akan dapat menguasai Matematik peringkat PMR dengan lebih pantas dan seterusnya berusaha untuk mencapai tahap markah 95 peratus dan ke atas untuk subjek Matematik di peringkat PMR dan SPM.
TAWARAN: Tuisyen Matematik atau Matematik Tambahan untuk PASCA PMR
KELEBIHAN: Pelajar lepasan PMR akan dapat menguasai Matematik peringkat SPM dengan lebih pantas dan seterusnya berusaha untuk mencapai tahap markah 95 peratus dan ke atas untuk subjek Matematik di peringkat SPM.
Pelajar-pelajar yang berminat untuk bekerja di bidang kejuruteraan atau sains dan teknologi tentu tahu betapa pentingnya subjek Matematik Tambahan sebagai subjek pilihan yang penting untuk masuk ke aliran Sains Tulen. Sekiranya selepas PMR, mereka mendapat pendedahan awal untuk subjek Matematik Tambahan, maka peluang untuk pelajar mencapai cita-cita sebagai jurutera, saintis atau ahli Matematik tentu lebih cerah.
Jadual Pendaraban Petak Sifir - Multiplication Table
Jika anda sebagai ibu bapa mendapati anak anda lemah dalam pelajaran, sebelum atau selepas UPSR maka langkah yang bijak untuk membantu anak anda adalah dengan mencari tutor atau pengajar untuk membantu anak anda secara peribadi atau menerusi tuisyen di rumah. Kebanyakan ibu bapa memberitahu saya, sebagai ibu bapa, mereka berharap jika mereka boleh mengajar anak mereka sendiri, tetapi masalahnya, mereka sibuk dengan kerja dan tidak tahu bagaimana cara untuk mengajar anak mereka supaya berjaya dalam pelajaran. Di luar sana, terdapat ramai tutor yang memiliki ijazah dalam bidang pendidikan yang mampu mengatasi masalah yang dihadapi ibu bapa.
Subjek Matematik dan Sains merupakan dua subjek penting yang menentukan aliran mana pelajar tersebut akan berada. Selalunya, pelajar yang pintar Matematik dan Sains akan diletakkan di kelas depan atau kelas Sains. Ini kerana pada peringkat SPM, kelas Sains selalunya dianggap sebagai kelas pandai. Sesiapa yang pintar Sains dan Matematik, biasanya akan dapat mengikuti pembelajaran subjek-subjek aliran Sains Tulen dengan lebih mudah seperti Matematik, Matematik Tambahan, Fizik, Biologi dan Kimia. Subjek-subjek ini jugalah yang menentukan bidang pembelajaran pelajar di peringkat institusi pengajian tinggi. Kegagalan menguasai subjek Matematik dan Sains ini pada usia awal remaja akan seterusnya mengurangkan peluang untuk seseorang pelajar mencapai cita-citanya sebagai doktor, jurutera, saintis dan sebagainya.
Kebiasaannya, pelajar akan mengambil UPSR pada usia sekitar 11-13 tahun. Kemudian melangkah ke tingkatan 1 dengan usia yang selangkah ke alam remaja. Alam remaja, di mana pengaruh rakan sebaya begitu kuat dan boleh mengubah sikap dan pemikiran satu-satu remaja. Jika remaja itu terdedah kepada perilaku remaja lain yang baik, maka selalunya baiklah dia.
Kebanyakan remaja yang berkelakuan baik dan rajin akan berada di kelas hadapan, atau kelas pandai, manakala remaja yang berkelakuan kurang baik atau malas akan berada di kelas belakang atau kelas corot.
Jika anak anda mendapat keputusan yang baik semasa UPSR berkemungkinan besar dia akan dapat masuk ke kelas depan, dan jika anak anda tidak mendapat keputusan yang baik, berkemungkinan besar dia akan diletakkan di kelas corot. Bahayanya kelas corot, ialah kesan pengaruh negatif rakan-rakan sekelas yang selalunya malas, tidak bermotivasi atau kurang minat belajar.
Ibu bapa yang prihatin akan masalah ini akan mengambil keputusan untuk menghantar anak mereka ke kelas tuisyen atau mengikuti sesi tutor awal-awal lagi untuk mengelakkan anak mereka daripada diletakkan di kelas corot.
Biasanya, pada awal tahun. Akan ada satu ujian diognastik untuk menentukan semula kedudukan pelajar di sekolah. Jika mereka berjaya melepasi ujian diognastik ini dengan baik, mereka akan diletakkan di kelas yang baik. Ibu bapa biasanya menaruh harapan terakhir mereka pada ujian diognastik seperti ini.
Mungkin keputusan UPSR anak mereka tidak bagus, tetapi kerana mereka mengambil langkah dengan mencari tutor atau pengajar untuk membimbing anak mereka, keajaiban mungkin boleh berlaku. Dengan cara ini, anak mereka tidak berada di kelas corot. Mungkin di kelas pertengahan atau kelas depan. Dan seterusnya mereka akan cuba meningkatkan lagi pencapaian anak-anak mereka supaya dapat masuk dan bergaul dengan pelajar kelas hadapan dan mencontohi budaya minat belajar yang baik.
Apabila anak mereka berada di kelas hadapan, anak mereka dapat bergaul dan berkongsi pengalaman dengan pelajar-pelajar yang bermotivasi untuk belajar. Ini akan dapat membantu anak-anak mereka membentuk konsep kendiri yang lebih baik pada awal remaja. Betapa pentingnya usia awal remaja ini dalam menentukan hala tuju seseorang anak dalam kehidupannya. Jadi tidak hairanlah kenapa kebanyakan ibu bapa sanggup mengorbankan masa dan wang untuk mencari tutor atau pembimbing akademik untuk anak-anak mereka.
Subjek Matematik dan Sains merupakan dua subjek penting yang menentukan aliran mana pelajar tersebut akan berada. Selalunya, pelajar yang pintar Matematik dan Sains akan diletakkan di kelas depan atau kelas Sains. Ini kerana pada peringkat SPM, kelas Sains selalunya dianggap sebagai kelas pandai. Sesiapa yang pintar Sains dan Matematik, biasanya akan dapat mengikuti pembelajaran subjek-subjek aliran Sains Tulen dengan lebih mudah seperti Matematik, Matematik Tambahan, Fizik, Biologi dan Kimia. Subjek-subjek ini jugalah yang menentukan bidang pembelajaran pelajar di peringkat institusi pengajian tinggi. Kegagalan menguasai subjek Matematik dan Sains ini pada usia awal remaja akan seterusnya mengurangkan peluang untuk seseorang pelajar mencapai cita-citanya sebagai doktor, jurutera, saintis dan sebagainya.
Kebiasaannya, pelajar akan mengambil UPSR pada usia sekitar 11-13 tahun. Kemudian melangkah ke tingkatan 1 dengan usia yang selangkah ke alam remaja. Alam remaja, di mana pengaruh rakan sebaya begitu kuat dan boleh mengubah sikap dan pemikiran satu-satu remaja. Jika remaja itu terdedah kepada perilaku remaja lain yang baik, maka selalunya baiklah dia.
Kebanyakan remaja yang berkelakuan baik dan rajin akan berada di kelas hadapan, atau kelas pandai, manakala remaja yang berkelakuan kurang baik atau malas akan berada di kelas belakang atau kelas corot.
Jika anak anda mendapat keputusan yang baik semasa UPSR berkemungkinan besar dia akan dapat masuk ke kelas depan, dan jika anak anda tidak mendapat keputusan yang baik, berkemungkinan besar dia akan diletakkan di kelas corot. Bahayanya kelas corot, ialah kesan pengaruh negatif rakan-rakan sekelas yang selalunya malas, tidak bermotivasi atau kurang minat belajar.
Ibu bapa yang prihatin akan masalah ini akan mengambil keputusan untuk menghantar anak mereka ke kelas tuisyen atau mengikuti sesi tutor awal-awal lagi untuk mengelakkan anak mereka daripada diletakkan di kelas corot.
Biasanya, pada awal tahun. Akan ada satu ujian diognastik untuk menentukan semula kedudukan pelajar di sekolah. Jika mereka berjaya melepasi ujian diognastik ini dengan baik, mereka akan diletakkan di kelas yang baik. Ibu bapa biasanya menaruh harapan terakhir mereka pada ujian diognastik seperti ini.
Mungkin keputusan UPSR anak mereka tidak bagus, tetapi kerana mereka mengambil langkah dengan mencari tutor atau pengajar untuk membimbing anak mereka, keajaiban mungkin boleh berlaku. Dengan cara ini, anak mereka tidak berada di kelas corot. Mungkin di kelas pertengahan atau kelas depan. Dan seterusnya mereka akan cuba meningkatkan lagi pencapaian anak-anak mereka supaya dapat masuk dan bergaul dengan pelajar kelas hadapan dan mencontohi budaya minat belajar yang baik.
Apabila anak mereka berada di kelas hadapan, anak mereka dapat bergaul dan berkongsi pengalaman dengan pelajar-pelajar yang bermotivasi untuk belajar. Ini akan dapat membantu anak-anak mereka membentuk konsep kendiri yang lebih baik pada awal remaja. Betapa pentingnya usia awal remaja ini dalam menentukan hala tuju seseorang anak dalam kehidupannya. Jadi tidak hairanlah kenapa kebanyakan ibu bapa sanggup mengorbankan masa dan wang untuk mencari tutor atau pembimbing akademik untuk anak-anak mereka.
No comments:
Post a Comment