Sebagai guru tuisyen Matematik di rumah atau home tuition Mathematics in Johor Bahru, saya berasa bangga apabila pelajar tuisyen saya yang saya ajar sejak beberapa bulan lalu kini sudah mula menunjukkan potensi terpendam dalam bidang Matematik. Usianya baru 14 tahun, tetapi setelah melalui latihan demi latihan dalam sesi tuisyen Matematik saya, pelajar ini kini mempunyai pemikiran Matematik yang luar biasa. Beliau sudah mampu mencipta rumus untuk menyelesaikan satu-satu kes atau permasalahan Matematik.
Bangga, inilah yang dapat saya katakan sebagai Guru Tuisyen Matematik beliau. Pada awalnya, pelajar ini sebenarnya sudah jauh ketinggalan dalam Matematik, namun, latihan demi latihan, ujian demi ujian dengan teknik khas yang saya gunakan untuk pelajar tuisyen saya ini, telah berjaya membantu mengubahnya menjadi seorang yang luar biasa dalam Matematik.
Kini, pelajar ini lebih yakin untuk menjawab mana-mana permasalahan atau soalan Matematik. Malah, pada ketika ini beliau masih di tingkatan 2, saya sudah mula mengajar Matematik Tingkatan 3 kepada beliau. Kebanyakan topik berjaya difahami beliau dalam masa sehari sahaja. Saya anggarkan kami akan menghabiskan silibus Matematik Tingkatan 3 sekitar bulan 4 nanti. Kemudian, saya akan terus fokus terhadap peningkatan gred 100% betul untuk Matematik PMR.
Saya masih ingat minggu pertama saya mengenali pelajar tuisyen Matematik saya ini. Beliau dahulu seorang yang tidak ada keyakinan diri, dan pendiam. Barangkali kerana sering bersendirian di rumah tanpa rakan-rakan, menyebabkan beliau kurang kemahiran berkomunikasi. Kini setelah beberapa bulan belajar menerusi tuisyen Matematik bersama saya, beliau sudah mula boleh berbual dan menyatakan idea. Sebagai guru tuisyen Matematik, tugas saya tidak ada bezanya dengan ibu bapa, saya sentiasa mendorong pelajar tuisyen saya untuk membentuk personaliti dinamik, pandai berdikari dan berkeyakinan.
Ada pelajar tuisyen saya yang dahulunya sangat pendiam, mempunyai ibu bapa yang sangat sibuk dengan kerjaya di pejabat, tetapi kini sudah mula mampu berbicara dengan orang lain. Ibunya memberitahu saya, sejak mengikuti kelas tuisyen di rumah, belajar Matematik bersama saya, anaknya kini sudah mula mampu berinteraksi dengan lebih baik dan kelihatan ceria. Sebagai guru tuisyen Matematik di rumah, selain mengajar tuisyen Matematik, saya juga membantu pelajar tuisyen saya untuk mempelajari dan menguasai subjek-subjek lain seperti Bahasa Melayu, English, Sejarah, Pendidikan Islam, Geografi, Lukisan, Sains dan sebagainya.
Bagi saya, perkhidmatan tuisyen di rumah, persendirian atau home tuition bukan sekadar mengajar pelajar Matematik atau subjek-subjek UPSR, PMR dan SPM tetapi juga sebagai pembimbing anak-anak untuk menempuhi kehidupan dengan lebih baik. Saya pernah menerima pelajar tuisyen yang bermasalah di sekolah berasrama. Pelajar ini sering ponteng, keputusan peperiksaannya semakin merudum, dan akhirnya tidak dibenarkan tinggal di asrama. Akibatnya, pelajar ini terpaksa melalui perjalanan yang jauh untuk ke sekolah.
Kita tidak mampu mengubah orang lain, melainkan orang lain mengubah dirinya sendiri. Saya membimbing pelajar ini dari hari ke hari, sehinggalah beliau akhirnya memiliki personaliti yang disenangi. Pada mulanya, pelajar ini kurang menyenangi ibu bapanya, dan ini berpunca dari salah faham kerana pemikiran si anak yang belum matang. Tahap pemikiran seorang anak remaja terhadap tindakan ibu bapa dan sekolah kadangkala di luar logik. Saya membetulkan tanggapan pelajar ini terhadap ibu bapa dan tindakan pihak sekolah. Saya menerangkan satu demi satu tujuan tindakan yang diambil oleh ibu bapa beliau dan pihak sekolah. Pelajar ini mula memahami. Sejak itu, hubungannya dengan ibu bapa dan sekolah bertambah baik. Apa yang lebih membanggakan saya, ialah apabila pihak sekolah sendiri ada menghubungi saya dan memberi pujian atas kejayaan membantu pelajar ini mengubah tingkah lakunya kepada lebih positif. Saya juga ditawarkan untuk mengajar kelas tambahan di sekolah tersebut. Namun begitu, disebabkan kekangan masa dan jarak, saya dengan berat hati terpaksa menolak tawaran tersebut.
Sebagai guru tuisyen Matematik, saya mendapati bahawa masalah pembelajaran pelajar tidak semestinya berpunca daripada kesukaran mereka untuk mempelajari konsep bagi satu-satu topik dalam subjek Matematik, tetapi adakalanya masalah pembelajaran Matematik ini berpunca daripada faktor sosial dan persekitaran mereka. Emosi terganggu, hilang tumpuan, kepenatan, berasa tertekan, bosan dan sebagainya boleh menjadi faktor pelajar ini tidak bermotivasi untuk belajar, dan seterusnya menyebabkan keputusan akademik mereka tidak begitu memuaskan.
Menyedari hakikat ini, maka saya sebagai guru tuisyen Matematik tidak boleh sekadar pergi mengajar di rumah pelajar, mengajar, mengambil upah dan kemudian balik begitu sahaja. Sebenarnya, apabila saya membantu memberi bimbingan, dorongan dan sokongan moral kepada pelajar tuisyen saya, secara tidak langsung saya telah membantu pelajar tuisyen Matematik saya untuk menjadi lebih bermotivasi. Kadangkala ada pelajar tuisyen Matematik saya yang sebelum ini dimaklumkan oleh ibu bapa mereka mempunyai ketagihan bermain permainan komputer atau permainan video, sering melepak dengan kawan sehingga larut malam, sering tidur dan kepenatan. Semua masalah ini berpunca dari rasa bosan, kemurungan dan rasa sunyi kerana ditinggalkan di rumah tanpa perhatian ibu bapa. Apabila saya hadir dalam kehidupan pelajar seperti ini, secara tidak langsung saya berperanan sebagai ibu bapa ketiga kepada pelajar-pelajar saya. Jika saya ibu bapa ketiga, siapakah ibu bapa kedua? Sudah tentu guru-guru yang mengajar di sekolah.
Selalunya pelajar yang ditinggalkan bersendirian di rumah atau tanpa ibu bapa, memiliki sikap tidak peduli akan masyarakat sekitar. Pemikiran mereka kaku, sering berasa sunyi, murung dan bosan. Mereka mempunyai perasaan ingin tahu yang kuat, tetapi tidak tahu kepada siapa hendak ditanyakan tentang apa yang mereka ingin tahu. Kenapa ibu bapa mereka bersikap begitu, kepada guru di sekolah bertindak sedemikian rupa, kenapa jiran di sebelah rumah sikapnya begitu, kenapa kawan-kawan di sekolah suka itu dan ini dan sebagainya. Sebagai guru tuisyen atau tutor Matematik persendirian di rumah, saya membantu pelajar-pelajar ini mendapatkan jawapannya.
Menjadi Cikgu Tuisyen bagi subjek Matematik di Pasir Gudang dan Johor Bahru sememangnya satu tugas yang paling saya gemari. Kadangkala, saya menerima panggilan daripada ibu bapa yang berada di luar kawasan Johor Bahru dan Pasir Gudang yang memerlukan khidmat Guru Tuisyen Matematik Persendirian untuk mengajar tuisyen di rumah mereka. Memandangkan jarak yang sangat jauh, saya terpaksa menolaknya.
Sudah menjadi tradisi, pelajar yang belajar tuisyen Matematik dengan saya biasanya akan bermula dari kecil sehinggalah tamat SPM. Sekiranya pelajar-pelajar ini masuk ke MRSM, sekolah berasrama penuh, sekolah sains, sekolah teknik dan sebagainya, mereka biasanya akan datang belajar pada masa cuti sekolah. Bagi saya, ini adalah satu bentuk penjenamaan guru tuisyen. Jika ada peminat Adidas, Nike dan sebagainya, maka guru tuisyen pula boleh menjadi guru tuisyen popular yang digemari keluarga dan masyarakat sekitar, yang sentiasa mendatangkan kegembiraan kepada mana-mana keluarga.
This article is about Home Tuition in Johor Bahru for UPSR, PMR, PBS and SPM. Artikel ini adalah mengenai guru tuisyen Matematik UPSR di rumah di sekitar kawasan Johor Bahru dan Pasir Gudang untuk subjek Matematik UPSR, PMR dan SPM.
Bangga, inilah yang dapat saya katakan sebagai Guru Tuisyen Matematik beliau. Pada awalnya, pelajar ini sebenarnya sudah jauh ketinggalan dalam Matematik, namun, latihan demi latihan, ujian demi ujian dengan teknik khas yang saya gunakan untuk pelajar tuisyen saya ini, telah berjaya membantu mengubahnya menjadi seorang yang luar biasa dalam Matematik.
Kini, pelajar ini lebih yakin untuk menjawab mana-mana permasalahan atau soalan Matematik. Malah, pada ketika ini beliau masih di tingkatan 2, saya sudah mula mengajar Matematik Tingkatan 3 kepada beliau. Kebanyakan topik berjaya difahami beliau dalam masa sehari sahaja. Saya anggarkan kami akan menghabiskan silibus Matematik Tingkatan 3 sekitar bulan 4 nanti. Kemudian, saya akan terus fokus terhadap peningkatan gred 100% betul untuk Matematik PMR.
Saya masih ingat minggu pertama saya mengenali pelajar tuisyen Matematik saya ini. Beliau dahulu seorang yang tidak ada keyakinan diri, dan pendiam. Barangkali kerana sering bersendirian di rumah tanpa rakan-rakan, menyebabkan beliau kurang kemahiran berkomunikasi. Kini setelah beberapa bulan belajar menerusi tuisyen Matematik bersama saya, beliau sudah mula boleh berbual dan menyatakan idea. Sebagai guru tuisyen Matematik, tugas saya tidak ada bezanya dengan ibu bapa, saya sentiasa mendorong pelajar tuisyen saya untuk membentuk personaliti dinamik, pandai berdikari dan berkeyakinan.
Ada pelajar tuisyen saya yang dahulunya sangat pendiam, mempunyai ibu bapa yang sangat sibuk dengan kerjaya di pejabat, tetapi kini sudah mula mampu berbicara dengan orang lain. Ibunya memberitahu saya, sejak mengikuti kelas tuisyen di rumah, belajar Matematik bersama saya, anaknya kini sudah mula mampu berinteraksi dengan lebih baik dan kelihatan ceria. Sebagai guru tuisyen Matematik di rumah, selain mengajar tuisyen Matematik, saya juga membantu pelajar tuisyen saya untuk mempelajari dan menguasai subjek-subjek lain seperti Bahasa Melayu, English, Sejarah, Pendidikan Islam, Geografi, Lukisan, Sains dan sebagainya.
Bagi saya, perkhidmatan tuisyen di rumah, persendirian atau home tuition bukan sekadar mengajar pelajar Matematik atau subjek-subjek UPSR, PMR dan SPM tetapi juga sebagai pembimbing anak-anak untuk menempuhi kehidupan dengan lebih baik. Saya pernah menerima pelajar tuisyen yang bermasalah di sekolah berasrama. Pelajar ini sering ponteng, keputusan peperiksaannya semakin merudum, dan akhirnya tidak dibenarkan tinggal di asrama. Akibatnya, pelajar ini terpaksa melalui perjalanan yang jauh untuk ke sekolah.
Kita tidak mampu mengubah orang lain, melainkan orang lain mengubah dirinya sendiri. Saya membimbing pelajar ini dari hari ke hari, sehinggalah beliau akhirnya memiliki personaliti yang disenangi. Pada mulanya, pelajar ini kurang menyenangi ibu bapanya, dan ini berpunca dari salah faham kerana pemikiran si anak yang belum matang. Tahap pemikiran seorang anak remaja terhadap tindakan ibu bapa dan sekolah kadangkala di luar logik. Saya membetulkan tanggapan pelajar ini terhadap ibu bapa dan tindakan pihak sekolah. Saya menerangkan satu demi satu tujuan tindakan yang diambil oleh ibu bapa beliau dan pihak sekolah. Pelajar ini mula memahami. Sejak itu, hubungannya dengan ibu bapa dan sekolah bertambah baik. Apa yang lebih membanggakan saya, ialah apabila pihak sekolah sendiri ada menghubungi saya dan memberi pujian atas kejayaan membantu pelajar ini mengubah tingkah lakunya kepada lebih positif. Saya juga ditawarkan untuk mengajar kelas tambahan di sekolah tersebut. Namun begitu, disebabkan kekangan masa dan jarak, saya dengan berat hati terpaksa menolak tawaran tersebut.
Sebagai guru tuisyen Matematik, saya mendapati bahawa masalah pembelajaran pelajar tidak semestinya berpunca daripada kesukaran mereka untuk mempelajari konsep bagi satu-satu topik dalam subjek Matematik, tetapi adakalanya masalah pembelajaran Matematik ini berpunca daripada faktor sosial dan persekitaran mereka. Emosi terganggu, hilang tumpuan, kepenatan, berasa tertekan, bosan dan sebagainya boleh menjadi faktor pelajar ini tidak bermotivasi untuk belajar, dan seterusnya menyebabkan keputusan akademik mereka tidak begitu memuaskan.
Menyedari hakikat ini, maka saya sebagai guru tuisyen Matematik tidak boleh sekadar pergi mengajar di rumah pelajar, mengajar, mengambil upah dan kemudian balik begitu sahaja. Sebenarnya, apabila saya membantu memberi bimbingan, dorongan dan sokongan moral kepada pelajar tuisyen saya, secara tidak langsung saya telah membantu pelajar tuisyen Matematik saya untuk menjadi lebih bermotivasi. Kadangkala ada pelajar tuisyen Matematik saya yang sebelum ini dimaklumkan oleh ibu bapa mereka mempunyai ketagihan bermain permainan komputer atau permainan video, sering melepak dengan kawan sehingga larut malam, sering tidur dan kepenatan. Semua masalah ini berpunca dari rasa bosan, kemurungan dan rasa sunyi kerana ditinggalkan di rumah tanpa perhatian ibu bapa. Apabila saya hadir dalam kehidupan pelajar seperti ini, secara tidak langsung saya berperanan sebagai ibu bapa ketiga kepada pelajar-pelajar saya. Jika saya ibu bapa ketiga, siapakah ibu bapa kedua? Sudah tentu guru-guru yang mengajar di sekolah.
Selalunya pelajar yang ditinggalkan bersendirian di rumah atau tanpa ibu bapa, memiliki sikap tidak peduli akan masyarakat sekitar. Pemikiran mereka kaku, sering berasa sunyi, murung dan bosan. Mereka mempunyai perasaan ingin tahu yang kuat, tetapi tidak tahu kepada siapa hendak ditanyakan tentang apa yang mereka ingin tahu. Kenapa ibu bapa mereka bersikap begitu, kepada guru di sekolah bertindak sedemikian rupa, kenapa jiran di sebelah rumah sikapnya begitu, kenapa kawan-kawan di sekolah suka itu dan ini dan sebagainya. Sebagai guru tuisyen atau tutor Matematik persendirian di rumah, saya membantu pelajar-pelajar ini mendapatkan jawapannya.
Menjadi Cikgu Tuisyen bagi subjek Matematik di Pasir Gudang dan Johor Bahru sememangnya satu tugas yang paling saya gemari. Kadangkala, saya menerima panggilan daripada ibu bapa yang berada di luar kawasan Johor Bahru dan Pasir Gudang yang memerlukan khidmat Guru Tuisyen Matematik Persendirian untuk mengajar tuisyen di rumah mereka. Memandangkan jarak yang sangat jauh, saya terpaksa menolaknya.
Sudah menjadi tradisi, pelajar yang belajar tuisyen Matematik dengan saya biasanya akan bermula dari kecil sehinggalah tamat SPM. Sekiranya pelajar-pelajar ini masuk ke MRSM, sekolah berasrama penuh, sekolah sains, sekolah teknik dan sebagainya, mereka biasanya akan datang belajar pada masa cuti sekolah. Bagi saya, ini adalah satu bentuk penjenamaan guru tuisyen. Jika ada peminat Adidas, Nike dan sebagainya, maka guru tuisyen pula boleh menjadi guru tuisyen popular yang digemari keluarga dan masyarakat sekitar, yang sentiasa mendatangkan kegembiraan kepada mana-mana keluarga.
This article is about Home Tuition in Johor Bahru for UPSR, PMR, PBS and SPM. Artikel ini adalah mengenai guru tuisyen Matematik UPSR di rumah di sekitar kawasan Johor Bahru dan Pasir Gudang untuk subjek Matematik UPSR, PMR dan SPM.
No comments:
Post a Comment