Selamat Datang!

Tuisyen Matematik dan Matematik Tambahan ini terbuka untuk para pelajar darjah 1-6, tingkatan 1-3, tingkatan 4-5, yang sedang mengambil subjek UPSR, PMR dan SPM di sekitar Taman Molek, Johor Bahru, Pasir Gudang, Johor. Pelajar-pelajar yang mengulang subjek Matematik SPM, untuk kertas Matematik SPM ulangan Julai 2012 (paper July). Sekiranya anda bermasalah untuk mendapatkan individu yang boleh mengajar anda, anda boleh mendapatkan tutor home tution (tuisyen di rumah anda). Tutor mempunyai pengalaman lebih 11 tahun dalam bidang tuisyen di rumah dan di sekolah. Tutor memiliki Ijazah Sarjana Muda dalam bidang Pendidikan Matematik, Sains dan Komputer. Sila hubungi kami di Home Tuiton Johor Bahru (HP): NO. TELEFON

Wednesday, December 21, 2011

Cikgu Tuisyen Subjek Matematik - Catatan

Tahun depan, 2012, genap 12 tahun saya mengajar Matematik. Setiap pelajar tuisyen yang saya ajar memiliki keunikan tingkah laku, latar belakang dan masalah peribadi. Tuisyen untuk pelajar sekolah rendah atau peringkat UPSR begini, tuisyen untuk pelajar sekolah menengah, PMR dan SPM pula begini.

Sejak akhir-akhir ini saya mendapat banyak permintaan daripada ibu bapa pelajar yang mahukan saya mengajar tuisyen Sains atau Sciences, tuisyen Bahasa Inggeris atau English, tuisyen Sejarah, tuisyen Geografi, tuisyen Bahasa Melayu, dan sebagainya. Buat masa ini saya mengajar Matematik dan Matematik Tambahan, tetapi nampak gayanya pada masa akan datang, kemungkinan besar saya akan mengajar subjek-subjek lain juga. Ini kerana kemahiran saya semakin hari bertambah, dan terus bertambah menyebabkan saya sendiri pun rasa saya kini berkebolehan hampir dalam semua subjek.

Tahu dan ajar adalah dua perkara berbeza. Pandai belajar dan pandai mengajar juga adalah dua perkara berbeza. Mengajar merupakan satu kemahiran. Saya telah mengasah kemahiran mengajar selama 12 tahun. Setakat ini, saya bersyukur kerana pelajar-pelajar yang mengikuti tuisyen saya dapat memahami apa yang saya ajar dengan mudah.

Dahulu saya sentiasa hadkan bilangan pelajar, namun kini, saya rasa saya mula mampu mengendalikan jadual harian dengan lebih berkesan. Kini, saya semakin fleksibel dalam pengambilan pelajar. Sebagai guru tuisyen Matematik di sekitar Pasir Gudang dan Johor Bahru ini, saya sentiasa mengkaji pelajar-pelajar yang saya ajar. Pelbagai jenis teknik yang telah saya gunakan, saya mengajar pelajar saya untuk mengaplikasikan konsep Matematik dalam kehidupan seharian.

Mengajar Matematik boleh jadi satu bentuk pendidikan kemanusiaan. Kita sentiasa mahu melihat anak kita menjadi orang yang berguna. Oleh itu, saya mengajar tuisyen Matematik bukan sekadar mengajar pelajar untuk pandai dalam Matematik atau Matematik Tambahan, tetapi saya juga sebagai ibu bapa ketiga pelajar tuisyen saya, memastikan pelajar tuisyen saya dididik secara tidak langsung tentang adab, tentang cita-cita, tentang membalas jasa ibu bapa, tentang betapa bersyukurnya dapat hidup sebagai rakyat Malaysia dan sebagainya.

Jika dahulu saya sering memilih jenis pelajar tuisyen, iaitu dari kalangan kes istimewa seperti pelajar lembam Matematik, pelajar lemah Matematik, namun, selepas saya mengajar seorang pelajar MRSM tingkatan dua baru-baru ini, saya mula sedar bahawa bukan pelajar lemah atau lembam atau ketinggalan banyak bulan dalam kelas Matematik sahaja yang perlu mengikuti kelas Matematik, tetapi juga pelajar yang berada di sekolah ternama.

Jangan sangka pelajar pandai, duduk di kelas depan, tidak ada masalah dalan pembelajaran Matematik. Mereka mungkin ada masalah dalam Matematik, atau mungkin dalam subjek-subjek lain atau perkara-perkara lain dalam hidup mereka.

Setiap panggilan ibu bapa atau pelajar yang meminta saya mengajar Matematik sebenarnya amat bermakna. Dahulu, saya cepat-cepat menolak bila mendapat tahu bakal pelajar tuisyen saya itu dari kelas depan atau kelas pandai, namun sekarang selepas mengajar pelajar di sebuah sekolah elit, saya mula sedar, bahawa pelajar bijak juga sebenarnya ada yang memerlukan perkhidmatan tuisyen peribadi atau tuisyen di rumah.

Bila terkenang kembali betapa ramai permintaan ibu bapa yang mahu saya mengajar anak mereka telah saya tolak, tiba-tiba saya dilanda perasaan sedih. Dahulu saya begitu taksub akan konsep Matematik, saya lupa peranan saya sebagai guru tuisyen adalah untuk memberi perkhidmatan tuisyen peribadi di rumah kepada mana-mana pelajar atau invididu yang tercari-cari guru atau cikgu tuisyen Matematik yang boleh mengajar anak mereka.

Nampaknya, mulai hari ini, saya perlu lebih fleksibel. Kasihan ibu bapa yang betul-betul tercari-cari guru untuk membimbing anak mereka. Kini, saya menerima mana-mana pelajar tuisyen Matematik. Mungkin kita rasa mereka bijak dan pandai, namun sebenarnya mungkin mereka ada masalah lain dalam kehidupan harian mereka yang telah menyebabkan mereka ketinggalan dalam mata pelajaran Matematik. Oleh sebab itu, mereka sangat-sangat memerlukan bantuan cikgu tuisyen Matematik untuk membantu mereka memahami dan menguasai konsep-konsep Matematik.



Saya gembira, kerana menerusi pakej tuisyen Matematik cuti sekolah yang saya perkenalkan, saya telah dapat membantu seorang pelajar MRSM untuk menguasai banyak konsep Matematik yang tidak dapat dikuasainya sebelum ini. Saya bersyukur, kerana dapat membantu meringankan beban seorang pelajar pintar dalam Matematik tetapi tidak dapat menguasai banyak konsep Matematik sebelum ini kerana ada masalah lain dalam hidupnya.

Hari ini hari terakhir pakej tuisyen Matematik cuti sekolah antara saya dengan pelajar ini.  Esok lusa dia akan sibuk mencari barang-barang dan membuat persiapan untuk kembali ke MRSM. Terasa sayu sedikit. Sayu, kerana saya memikirkan masalah pelajar ini semasa di MRSM, sayu kerana memikirkan mungkin pelajar-pelajar pandai yang pernah memohon untuk belajar tuisyen Matematik dengan saya yang telah saya tolak sebelum ini. Saya berkata kepada diri saya sendiri:


"Anak orang tu betul-betul nak cari cikgu tuisyen yang boleh ajar Matematik, tapi awak sebagai guru tusiyen, awak tolak pula. Tak semestinya budak tu belajar di sekolah pandai, automatik akan pandai Matematik. Kadangkala, pelajar pandai ada masalah yang kita takkan tahu, dalam Matematik, kalau kita tak ajar mereka."


Hari ini saya rasa betul-betul sayu... harapan ibu bapa... harapan pelajar... pelajar tercari-cari orang yang boleh membantu dirinya... saya tolak semata-mata pelajar tersebut belajar di sekolah pandai atau kelas pandai... semua ini bermain di fikiran saya. Kesal dan sedih apabila mengingati ada ibu bapa yang agak kecewa apabila saya menolak atau tidak dapat memenuhi permintaan mereka untuk mengajar anak mereka.


Masalah orang sukar untuk diduga...

Ayah kepada pelajar MRSM ini memberitahu saya bahawa nanti kalau anaknya bercuti sekolah, tahun 2012 nanti, dia akan menjemput saya datang untuk mengajar anaknya lagi. Sebelum balik, ayahnya meminta anaknya mengiringi saya sampai ke kereta, anaknya memberitahu saya, tahun depan, saya akan mengajarnya lagi, semasa cuti sekolah. Saya tersenyum.


Tiba-tiba saya rasa seolah-olah 'dosa' saya kerana menolak begitu banyak permintaan daripada ibu bapa kepada anak-anak yang belajar di sekolah pandai atau yang tidak bermasalah dalam pelajaran terubat. Ini sebenarnya adalah permulaan, saya mengubah pendirian saya sebagai Cikgu Tuisyen Persendirian, daripada cikgu tuisyen Matematik yang begitu selektif, kepada guru tuisyen yang terbuka menerima mana-mana pelajar yang memerlukan bantuan tutor peribadi di rumah.

Home Tuition Tuisyen Di Rumah Tuisyen Peribadi Tutor Matematik Pasir Gudang Johor Bahru

No comments:

Post a Comment

ruangan di bawah ini untuk kegunaan pengurusan blog ini sahaja

Add to Technorati Favorites Free SEO Tools
Search Engine Optimization and SEO Tools Search Engine Submission - AddMe

Blog Submission Blog Site List
Promote Your Blog
Blog Community & Blogs Directory
Blog List Blog Widgets Alessandra

Glossary of Terms:
(1) Tuition - Tutelage, the act of tutoring or teaching a student (pupil); Fees paid for instruction (especially for higher education). In Malaysia, tuition is more popularly used to denote tutoring rather than fee. Common Malaysian misspellings: Tiution, Tution. *(BM): Tuisyen, Tiusyen, Tusyen, Tuisen, Tiusen, Tuisyan, Tiusyan, Tusyan. | (2) Home Tuition - Tutoring that takes place at students' or tutors' home as opposed to at tuition centers; Also: Home Tutoring, Private Tuition, Private Tutoring. *(BM): Tuisyen Di Rumah, Tuisyen Swasta. | (3) Personal Tuition - Tutoring on the basis of one tutor catering to one student. Also: Personal Tutoring, Individual Tuition, Individual Tutoring, One-to-one Tuition, 1-to-1 Tutoring, One-to-one Tutoring, 1-to-1 Tuition. *(BM): Tuisyen Peribadi, Tuisyen Persendirian, Tuisyen Perseorangan, Tuisyen Individu. | (4) Group Tuition - Tutoring on the basis of one tutor catering to several (small number, but more than one) students. Also: Small Group Tuition, Small Class Tuition, Group Tutoring, Small Group Tutoring, Small Class Tutoring. *(BM): Tuisyen Berkumpulan, Tuisyen Kumpulan Kecil, Tuisyen Kelas Kecil. | (5) Tutors - Tuition Teachers, persons who conduct tuition. In Malaysia, teacher is more popularly used to denote a school teacher whereas tutor usually means a non-school teacher. Also: Tiutors, Tuitors. *(BM): Guru Sekolah, Cikgu Sekolah, Pengajar Tuisyen, Guru Tuisyen, Cikgu Tuisyen. | (6) Home Tutors - Tutors who provide home tuition as opposed to those who teach at tuition centres. Also: Private Tutors, Personal Tutors, Individual Tutors, One-to-one Tutors, 1-to-1 Tutors, Group Tutors, Small Group Tutors, Private Teachers, Personal Teachers, Individual Teachers, One-to-one Teachers, 1-to-1 Teachers, Group Teachers, Small Group Teachers, Private Tuition Teachers, Personal Tuition Teachers, Individual Tuition Teachers, One-to-one Tuition Teachers, 1-to-1 Tuition Teachers, Group Tuition Teachers, Small Group Tuition Teachers. *(BM): Pengajar Di Rumah, Pengajar Swasta, Pengajar Peribadi, Pengajar Persendirian, Pengajar Perseorangan, Guru Di Rumah, Guru Swasta, Guru Peribadi, Guru Persendirian, Guru Perseorangan, Cikgu Di Rumah, Cikgu Swasta, Cikgu Peribadi, Cikgu Persendirian, Cikgu Perseorangan. | (7) Tuition Center - Private institution that conduct tuition on classroom-like settings. Also: Tuition Centres, Tutorial Centers, Tutorial Centres, Tuition Classes, Tutorial Classes, Tutoring Classes. *(BM): Pusat Tuisyen, Pusat Bimbingan, Pusat Tutorial, Kelas Tuisyen. | (8) Home Tuition Jobs - Home tuition vacancies; Posts to be filled by home tutors. Also: Private Tuition Jobs, Home Tutoring Jobs, Private Tutoring Jobs, Home Tuition Assignments, Private Tuition Assignments, Home Tutoring Assignments, Private Tutoring Assignments, Private Tuition Vacancies, Home Tutoring Vacancies, Private Tutoring Vacancies. *(BM): Jawatan Kosong Tuisyen, Pekerjaan Tuisyen, Kerja Tuisyen, Tugasan Tuisyen. | (9) Home Tutees - Home tuition students; Pupils receiving home tuition from home tutors. *(BM): Pelajar Tuisyen, Murid Tuisyen, Penuntut Tuisyen. | *(BM) denotes terms in Bahasa Melayu or Malay Language.