Sepanjang sebelas tahun saya mengajar tuisyen Matematik, saya ada beberapa kali bertemu dengan pelajar kategori lembam, memiliki daya ingatan yang sangat lemah, daya kefahaman yang lemah, kurang mahu berfikir dan kurang fokus.
Terbaru, saya diminta untuk mengajar seorang pelajar tingkatan menengah rendah yang sangat lemah dalam Matematik, khususnya sifir. Sebenarnya terdapat banyak teknik untuk mengingati sifir. Ada kaedah menghafal dan ada kaedah untuk menghayati sifir. Apa bezanya kaedah menghafal dan menghayati sifir.
Kaedah menghafal sifir adalah kaedah yang biasa dilakukan oleh pelajar-pelajar yang baru mahu mengingati sifir. Namun kaedah menghayati sifir adalah satu kemahiran beberapa langkah lebih tinggi berbanding kemahiran menghafal sifir. Pelajar yang menghayati sifir akan dapat melihat pola dan turutan dari satu nilai angka ke satu nilai angka yang lain.
Saya gunakan kaedah ini untuk mengajar pelajar menengah rendah yang sangat lemah ini. Ayah pelajar ini merasakan anaknya tidak ada harapan lagi untuk menguasai Matematik. Benar, tahap kesabaran untuk mengajar pelajar lembam seperti ini perlu tinggi. Ramai tutor akan sesak nafas dan berputus asa untuk menerima pelajar lembam seperti ini. Sebagai seorang guru tuisyen Matematik dan juga pencinta ilmu pendidikan Matematik, saya melihat sebaliknya. Pelajar lembam yang lemah Matematik ini saya anggap sebagai satu usaha untuk memantapkan lagi kemahiran, pengetahuan dan pengalaman mengajar Matematik saya.
Pada masa yang sama, saya menilai pelajar tuisyen Matematik saya ini dari sudut psikologi pembelajarannya. Ilmu yang saya dapati dalam bidang bimbingan kaunseling, psikologi pendidikan, sosiologi, komunikasi berkesan, sejarah dan falsafah Matematik, serta beberapa disiplin Matematik yang lain saya gunakan untuk merekabentuk satu teknik pengajaran khusus dan unik untuk pelajar lembam.
Hasilnya pelajar ini menunjukkan peningkatan dari segi pemahaman dan kemahiran untuk menjawab dan menyelesaikan soalan Matematik. Pelajar ini lemah serba serbi dalam semua mata pelajaran. Ini satu cabaran yang besar sebenarnya. Memandangkan teks Matematik pada ketika ini masih dalam Bahasa Inggeris, pelajar ini menghadapi masalah untuk memahami soalan-soalan berbentuk penyelesaian masalah dalan subjek Matematik. Saya difahamkan pelajar ini mendapat markah kurang daripada 10 untuk subjek Bahasa Inggeris, dan ini merupakan cabaran besar bagi saya untuk memastikan pelajar ini memahami apa yang dikehendaki dalam soalan Matematik.
Daya ingatan pelajar ini pula sangat lemah. Pelajar ini mudah lupa apa yang dipelajarinya biarpun dia sudah memahami dengan cukup baik apa yang telah dipelajarinya sebelum ini. Ini adalah kes yang sangat berat sebenarnya. Memandangkan kes pembelajaran pelajar tuisyen Matematik saya ini sangat berat, saya perlu memahami personalitinya dengan lebih dalam.
Hasil penelitian saya mendapati adanya kelebihan dalam diri pelajar ini, dan kelebihan tersebut saya gunakan untuk membantunya mengingati konsep dan kemahiran dalam Matematik dengan lebih lama. Dalam seminggu saya perlu memastikan pelajar ini tidak berhenti membuat ulangkaji Matematik, dan ini juga sebenarnya merupakan satu cabaran berat.
Jika hendak berjaya, mesti perlu ada usaha. Sebagai guru tuisyen Matematik di Pasir Gudang dan Johor Bahru, skop perjalanan perkhidmatan saya cuma terhad di sekitar kawasan Pasir Gudang dan Johor Bahru sahaja. Jika boleh, saya mahu meluaskan lagi kawasan perkhidmatan tetapi masa yang ada tidak mengizinkan. Dengan menganjurkan perkhidmatan tuisyen Matematik di sekitar Pasir Gudang dan Johor Bahru ini juga, memberi peluang kepada saya untuk merisik dan mengkaji teknik-teknik pengajaran dan pembelajaran Matematik yang dilaksanakan di sekolah-sekolah sekitar Johor Bahru dan Pasir Gudang. Dalam erti kata lain, apabila saya mengajar tuisyen Matematik untuk pelajar-pelajar di serata daerah Pasir Gudang dan Johor Bahru, saya juga berpeluang untuk mengkaji dan memahami senario pengajaran dan pembelajaran Matematik di dua daerah ini.
Sebagai tutor Matematik, saya membimbing pelajar dalam memahami satu-satu konsep sama ada yang belum atau sudah dipelajari. Saya membuka pandangan pelajar tentang konsep Matematik pada peringkat yang lebih luas. Saya mencadangkan pelbagai idea tentang kegunaan dan aplikasi konsep Matematik dalam kehidupan harian dan dalam penyelesaian masalah kehidupan harian. Pendekatan yang saya gunakan ini tampak berjaya dalam menarik minat pelajar tuisyen saya untuk mempelajari Matematik. Wujudnya minat mereka terhadap Matematik adalah kerana saya menggunakan teknik kenal dan mesra Matematik. Matematik bukan sekadar satu subjek, tetapi satu bidang, satu inspirasi, satu kemahiran yang boleh dipelbagaikan fungsinya dalam kehidupan manusia. Semua ini adalah berasaskan kajian saya terhadap pendekatan dalam pengajaran Matematik sepanjang sebelas tahun berkhidmat sebagai tutor tuisyen Matematik.
Kaedah pembelajaran, personaliti pelajar, kemudahan asas, latar belakang disiplin, genetik dan sebagainya menarik perhatian untuk saya kaji dan merumuskan kaedah pengajaran yang baru. Sebagai tutor tuisyen Matematik, saya bukan sekadar memberi peluang kepada pelajar-pelajar lemah Matematik untuk memperbaiki tahap penguasaan kemahiran Matematik, tetapi saya juga berpeluang mempraktikkan teknik-teknik mengajar Matematik yang diilhamkan berdasarkan teknik-teknik pengajaran Matematik daripada beberapa negara.
Sebenarnya saya menaruh hajat untuk mengembara ke serata negara di dunia untuk melihat teknik pengajaran dan pembelajaran Matematik di beberapa buah negara lain. Pemerhatian dan kajian yang bakal dilakukan ini akan membantu saya untuk merumuskan kaedah pengajaran dan pembelajaran Matematik yang lebih unggul pada kemudian hari.
Walaupun sudah sebelas tahun menjadi tutor Matematik, saya juga masih mengikuti atau menghadiri mana-mana kursus Matematik yang dianjurkan, tidak kira di sekitar Johor atau di luar negeri Johor. Bagi saya, menghabiskan wang beratus-ratus ringgit bukan satu masalah, kerana minat untuk belajar kaedah-kaedah mengajar Matematik itu adalah datang dari rasa cinta saya terhadap dunia pengajaran Matematik. Seperti cawan yang kosong, saya akan terus memburu ilmu-ilmu Matematik yang baru untuk dikaji dan diaplikasikan dalam proses pengajaran dan pembelajaran Matematik.
Salah satu sebab kenapa saya masih terus menjadi tutor Matematik, adalah kerana dengan menjadi tutor Matematik, saya mendapat peluang untuk merisik pelbagai teknik dan kemahiran mengajar dan mempelajari Matematik, selain saya dapat terus memahami situasi pelajar-pelajar masa kini dalam mempelajari Matematik. Dengan menjadi tutor Matematik juga, saya dapat memantapkan lagi kemahiran Matematik secara lebih spesifik. Ini kerana saya dapat melihat perkembangan setiap pelajar Matematik saya dengan lebih jelas. Saya dapat melihat tingkah laku pembelajaran pelajar-pelajar tuisyen saya terhadap Matematik dengan lebih teliti. Setiap kejayaan yang dicapai dalam proses pengajaran dan pembelajaran Matematik menjadi satu kepuasan bagi saya sebagai pencinta dunia pengajaran Matematik.
Walaupun sudah sebelas tahun menjadi tutor Matematik, saya juga masih mengikuti atau menghadiri mana-mana kursus Matematik yang dianjurkan, tidak kira di sekitar Johor atau di luar negeri Johor. Bagi saya, menghabiskan wang beratus-ratus ringgit bukan satu masalah, kerana minat untuk belajar kaedah-kaedah mengajar Matematik itu adalah datang dari rasa cinta saya terhadap dunia pengajaran Matematik. Seperti cawan yang kosong, saya akan terus memburu ilmu-ilmu Matematik yang baru untuk dikaji dan diaplikasikan dalam proses pengajaran dan pembelajaran Matematik.
Salah satu sebab kenapa saya masih terus menjadi tutor Matematik, adalah kerana dengan menjadi tutor Matematik, saya mendapat peluang untuk merisik pelbagai teknik dan kemahiran mengajar dan mempelajari Matematik, selain saya dapat terus memahami situasi pelajar-pelajar masa kini dalam mempelajari Matematik. Dengan menjadi tutor Matematik juga, saya dapat memantapkan lagi kemahiran Matematik secara lebih spesifik. Ini kerana saya dapat melihat perkembangan setiap pelajar Matematik saya dengan lebih jelas. Saya dapat melihat tingkah laku pembelajaran pelajar-pelajar tuisyen saya terhadap Matematik dengan lebih teliti. Setiap kejayaan yang dicapai dalam proses pengajaran dan pembelajaran Matematik menjadi satu kepuasan bagi saya sebagai pencinta dunia pengajaran Matematik.
No comments:
Post a Comment