Walaupun sudah 8 tahun saya terlibat dalam dunia tuisyen di rumah, ada satu babak yang paling menakutkan buat diri saya. Saya takut untuk menerima bayaran. Mungkin kerana masih ada sifat perfectionist dalam diri saya. Saya sentiasa rasa ada kekurangan dalam perkhidmatan saya. Setiap kali melihat wang yang beralih ke tangan saya, setiap kali itu juga saya rasa sungguh terharu.
Kelas ketiga minggu ini semakin baik. Pelajar atau tutee yang saya ajar menunjukkan peningkatan dari segi keyakinan diri dan motivasi. Ibunya memberitahu saya bahawa anaknya ini seorang yang susah untuk mengeluarkan suara. Namun hari ini saya lihat pelajar ini sudah berupaya mengeluarkan pandangannya tanpa diminta untuk satu-satu perbincangan.
Perbincangan kami mengenai Matematik menjadi semakin rancak pada kelas yang ketiga ini. Tiga hari kelas tuisyen saya bersama pelajar ini menunjukkan hasil. Seorang pelajar pendiam berubah menjadi proaktif. Bagi setiap pengajar, inilah satu rahmat yang dikehendaki dalam sesi pengajaran dan pembelajaran.
Apabila seseorang pelajar itu aktif melibatkan diri dalam sesi pengajaran dan pembelajaran, itu bermakna suasana ilmu itu sudah terbentuk. Kami membincangkan setiap masalah-masalah yang ada, dan membuat rumusan tentang hasil pembelajaran pada hari ini.
Saya juga meminta pelajar tuisyen saya ini mengimbas kembali apa yang dipelajari dalam dua kelas yang lepas. Pelajar ini sudah kurang bermasalah. Bagi saya setiap sesi kelas tuisyen saya adalah bengkel matematik peribadi. Saya juga mengajar berpusatkan pelajar tuisyen saya. Saya suka mendengar pelajar tuisyen saya mengemukakan soalan dan pendapat.
Kerja-kerja mengajar tuisyen pada hari ketiga ini ternyata lancar dan mudah biarpun anak didik tuisyen saya ini dilanda demam selsema. Seperti biasa, kerana melihat motivasi dan minat belajar yang ada dalam diri pelajar tuisyen saya ini, saya memberikan sekitar 1 jam waktu tutorial percuma.
Bagi saya, untuk setiap kelas tuisyen saya, saya bukan sahaja mengajar Matematik tetapi juga membentuk ciri-ciri asas seorang pemimpin dalam diri anak didik tuisyen saya. Perkara ini sudah dilaksanakan sejak lapan tahun lepas.
Seorang pelajar bukan sekadar belajar mengenali ilmu, tetapi juga belajar untuk mengenali dirinya sendiri dan apa yang dia boleh lakukan dengan dirinya untuk memberikan sumbangan kepada manusia dan alam. Ini prinsip saya sebagai seorang pendidik.
Kelas ketiga minggu ini semakin baik. Pelajar atau tutee yang saya ajar menunjukkan peningkatan dari segi keyakinan diri dan motivasi. Ibunya memberitahu saya bahawa anaknya ini seorang yang susah untuk mengeluarkan suara. Namun hari ini saya lihat pelajar ini sudah berupaya mengeluarkan pandangannya tanpa diminta untuk satu-satu perbincangan.
Perbincangan kami mengenai Matematik menjadi semakin rancak pada kelas yang ketiga ini. Tiga hari kelas tuisyen saya bersama pelajar ini menunjukkan hasil. Seorang pelajar pendiam berubah menjadi proaktif. Bagi setiap pengajar, inilah satu rahmat yang dikehendaki dalam sesi pengajaran dan pembelajaran.
Apabila seseorang pelajar itu aktif melibatkan diri dalam sesi pengajaran dan pembelajaran, itu bermakna suasana ilmu itu sudah terbentuk. Kami membincangkan setiap masalah-masalah yang ada, dan membuat rumusan tentang hasil pembelajaran pada hari ini.
Saya juga meminta pelajar tuisyen saya ini mengimbas kembali apa yang dipelajari dalam dua kelas yang lepas. Pelajar ini sudah kurang bermasalah. Bagi saya setiap sesi kelas tuisyen saya adalah bengkel matematik peribadi. Saya juga mengajar berpusatkan pelajar tuisyen saya. Saya suka mendengar pelajar tuisyen saya mengemukakan soalan dan pendapat.
Kerja-kerja mengajar tuisyen pada hari ketiga ini ternyata lancar dan mudah biarpun anak didik tuisyen saya ini dilanda demam selsema. Seperti biasa, kerana melihat motivasi dan minat belajar yang ada dalam diri pelajar tuisyen saya ini, saya memberikan sekitar 1 jam waktu tutorial percuma.
Bagi saya, untuk setiap kelas tuisyen saya, saya bukan sahaja mengajar Matematik tetapi juga membentuk ciri-ciri asas seorang pemimpin dalam diri anak didik tuisyen saya. Perkara ini sudah dilaksanakan sejak lapan tahun lepas.
Seorang pelajar bukan sekadar belajar mengenali ilmu, tetapi juga belajar untuk mengenali dirinya sendiri dan apa yang dia boleh lakukan dengan dirinya untuk memberikan sumbangan kepada manusia dan alam. Ini prinsip saya sebagai seorang pendidik.
No comments:
Post a Comment