Hari ini saya mendapat tawaran mengajar komputer di sebuah sekolah di Kota Bharu pada waktu petang untuk Kelab Komputer Sekolah. Saya pernah mencipta modul pengajaran komputer untuk subjek grafik peringkat universiti, bagi pelajar-pelajar kategori dewasa, jadi saya tidak ada masalah untuk mengajar murid sekolah.
Bagi saya mengajar murid sekolah lebih mudah kerana kaedah pedagogi (pembelajaran kanak-kanak) lebih terkawal berbanding kaedah androgogi (pembelajaran dewasa) yang lebih fleksibel. Mulai hari ini saya mencipta modul khusus untuk mengajar subjek perisian grafik di sekolah-sekolah.
Semasa masih belajar di universiti dahulu, ramai pelajar tersalah anggap saya sebagai pensyarah universiti. Ini kerana saya banyak melibatkan diri dalam aktiviti-aktiviti yang menjurus ke arah bidang pendidikan. Hakikatnya saya banyak memberi tunjuk ajar kepada pelajar-pelajar universiti (junior-junior saya) dalam subjek komputer dan psikologi. Saya mungkin tutor untuk subjek Matematik, Matematik Tambahan dan Bahasa Melayu untuk pelajar sekolah, tetapi pada masa yang sama ramai pelajar universiti yang datang berjumpa saya untuk mendapatkan tunjuk ajar daripada saya untuk subjek komputer, multimedia, teknologi informasi, kaunseling dan psikologi. Tambahan pula saya juga merupakan graduan dalam bidang Sains dan Komputer serta Pendidikan Matematik. Dalam bidang pengajian ijazah kepujian saya, saya ada mempelajari subjek-subjek khusus untuk mengajar subjek komputer dan multimedia seperti Multimedia Technology, Instructional Design and Software Development, Multimedia Development, Computer Literacy, Teaching Methods in Computer Science, Authoring Language and Programming yang turut memberikan saya kelayakan yang diiktiraf untuk bergelar tutor/guru komputer atau tutor/guru multimedia.
Pencapaian saya dalam bidang multimedia ialah menjadi animator, pereka montaj dan Pengarah Seni untuk persembahan animasi dan montaj multimedia tiga dimensi peringkat negeri pada setengah sedekad yang lalu, dan pernah mendapat pujian dan hadiah daripada Dekan fakulti semasa masih bergelar mahasiswa universiti.
Oleh kerana saya meminati bidang psikologi dan pendidikan, maka saya juga amat berminat untuk mengkaji perbezaan antara cara pembelajaran kanak-kanak dan remaja dengan cara pembelajaran orang dewasa.
Apa yang perlu saya lakukan sekarang adalah merekabentuk modul pengajaran untuk pelajar sekolah yang berada dalam kelompok usia 12 hingga 17 tahun. Masa pengajaran adalah satu jam. Kelas akan bermula setiap hari Rabu, jam 4.30 petang.
Saya perlu menyusun bilangan objektif pembelajaran dan aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang sepadan dengan masa yang diberikan.
Maka jadual pengajaran saya yang terkini ialah:
Kelas Tutorial Komputer Perisian Grafik: Setiap Hari Rabu: 4.30pm-5.30pm
(dengan margin masa: 4:00pm-6.00pm)
Bagi saya mengajar murid sekolah lebih mudah kerana kaedah pedagogi (pembelajaran kanak-kanak) lebih terkawal berbanding kaedah androgogi (pembelajaran dewasa) yang lebih fleksibel. Mulai hari ini saya mencipta modul khusus untuk mengajar subjek perisian grafik di sekolah-sekolah.
Semasa masih belajar di universiti dahulu, ramai pelajar tersalah anggap saya sebagai pensyarah universiti. Ini kerana saya banyak melibatkan diri dalam aktiviti-aktiviti yang menjurus ke arah bidang pendidikan. Hakikatnya saya banyak memberi tunjuk ajar kepada pelajar-pelajar universiti (junior-junior saya) dalam subjek komputer dan psikologi. Saya mungkin tutor untuk subjek Matematik, Matematik Tambahan dan Bahasa Melayu untuk pelajar sekolah, tetapi pada masa yang sama ramai pelajar universiti yang datang berjumpa saya untuk mendapatkan tunjuk ajar daripada saya untuk subjek komputer, multimedia, teknologi informasi, kaunseling dan psikologi. Tambahan pula saya juga merupakan graduan dalam bidang Sains dan Komputer serta Pendidikan Matematik. Dalam bidang pengajian ijazah kepujian saya, saya ada mempelajari subjek-subjek khusus untuk mengajar subjek komputer dan multimedia seperti Multimedia Technology, Instructional Design and Software Development, Multimedia Development, Computer Literacy, Teaching Methods in Computer Science, Authoring Language and Programming yang turut memberikan saya kelayakan yang diiktiraf untuk bergelar tutor/guru komputer atau tutor/guru multimedia.
Pencapaian saya dalam bidang multimedia ialah menjadi animator, pereka montaj dan Pengarah Seni untuk persembahan animasi dan montaj multimedia tiga dimensi peringkat negeri pada setengah sedekad yang lalu, dan pernah mendapat pujian dan hadiah daripada Dekan fakulti semasa masih bergelar mahasiswa universiti.
Oleh kerana saya meminati bidang psikologi dan pendidikan, maka saya juga amat berminat untuk mengkaji perbezaan antara cara pembelajaran kanak-kanak dan remaja dengan cara pembelajaran orang dewasa.
Apa yang perlu saya lakukan sekarang adalah merekabentuk modul pengajaran untuk pelajar sekolah yang berada dalam kelompok usia 12 hingga 17 tahun. Masa pengajaran adalah satu jam. Kelas akan bermula setiap hari Rabu, jam 4.30 petang.
Saya perlu menyusun bilangan objektif pembelajaran dan aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang sepadan dengan masa yang diberikan.
Maka jadual pengajaran saya yang terkini ialah:
Kelas Tutorial Komputer Perisian Grafik: Setiap Hari Rabu: 4.30pm-5.30pm
(dengan margin masa: 4:00pm-6.00pm)
Tuisyen Matematik Tingkatan 2: Setiap Hari Jumaat: 9.30am-11.30am
(dengan margin masa: 8:00am-12.00pm)
Tuisyen Matematik SPM: Setiap Hari Sabtu: 10.00am-12.00pm
(dengan margin masa: 8.30am-1.00pm)
Maka kini, dalam masa 19 hari atau hampir 3 minggu, objektif tutor dan tuisyen saya telah pun lengkap. Saya kini mengajar tuisyen dan pada yang sama merupakan seorang tutor yang mengajar kelas untuk subjek komputer. Alhamdulillah.
Seorang pendidik bukan sahaja mengajar anak didiknya tentang cara memimpin dan membimbing diri untuk mencapai satu-satu matlamat, tetapi juga harus menjadi contoh dan teladan dengan membuktikan apa yang diajarnya itu adalah benar. Saya telah berjaya menunaikan objektif saya. Ini adalah detik permulaan, tutor dan tuisyen.
Seorang pendidik bukan sahaja mengajar anak didiknya tentang cara memimpin dan membimbing diri untuk mencapai satu-satu matlamat, tetapi juga harus menjadi contoh dan teladan dengan membuktikan apa yang diajarnya itu adalah benar. Saya telah berjaya menunaikan objektif saya. Ini adalah detik permulaan, tutor dan tuisyen.
Salam,
ReplyDeleteCikgu ni gajar di mana?